Een man die Ove heet – Fredrik Backman

een man die Ove heet

Het verhaal: Ove is negenenvijftig jaar oud. Hij rijdt Saab. Mensen noemen hem ‘de bittere buurman’. Maar Ove is niet bitter, hij gromt alleen een beetje, en hij heeft inderdaad niet steevast een glimlach op zijn gezicht. Als hij het ergens niet mee eens is, dan zegt hij dat. Vooral tegen zijn onmiddellijke omgeving, in de wijk waarin hij woont. Hij en zijn vrouw Sonja waren de eeste bewoners, samen met hun vrienden Rune en Anita.
Elke ochtend loopt Ove een inspectierondje in zijn buurt. Hij verzet fietsen, controleert de inhoud van afvalbakken, ook al is hij al jaren geen voorzitter meer van de buurtbewonersgroep. Maar achter deze pedante facade schuilt een verhaal, een verdrietig verhaal.
Als de pas gearriveerde nieuwe overburen op een ochtend per ongeluk zijn brievenbus pletten, vormt dat het begin van een komisch en hartverwarmend verhaal over onverwachte vriendschap, ongekamde katten en de kunst van het achteruitrijden met een caravan.

Onze mening: Een man die Ove heet is het tweede boek dat ik lees van Fredrik Backman en alweer heeft het me aangenaam verrast. Het verhaal gaat over Ove, een man die zijn vrouw verloren is aan kanker en die niet weet hoe hij het verder moet redden zonder haar waardoor hij besluit om zelfmoord te plegen zodat hij terug bij zijn vrouw kan zijn. Helaas blijkt dit helemaal niet zo eenvoudig te zijn als voorzien. Fredrik Backman slaagt er opnieuw in om dit beladen thema met de nodig humor te doorweven waardoor dit boek enorm aangenaam is om te lezen en je meer dan eens zit te grinniken.

Ove is een man van zekerheden, van principes en van regels. Wanneer ze hem op zijn werk aan de deur zetten vat hij dit op als een belediging en is voor hem de maat vol, nu zal hij zelfmoord plegen en terug bij zijn vrouw zijn. Helaas weten de nieuwe buren daar steeds weer onbewust een stokje voor te steken. Hierdoor leert hij de mensen in de buurt beter kennen en blijkt hij alsnog wel een bezorgde en sympathieke buurman te zijn. Je maakt in het verhaal zowel kennis met de Ove van nu als met de Ove van vroeger waardoor je zijn opvattingen en gedragingen beter gaat begrijpen.

Heb je genoten van ‘Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt’? Lees dan ook zeker ‘Een man die Ove heet’!

Uitgeverij: Q
Pagina’s: 320