Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt – Fredrik Backman

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt

Het verhaal: Elsa is zeven jaar en een beetje apart. Haar oma is zevenenzeventig jaar, oud en gek. Zo schiet ze vanaf haar balkon met een paintballgeweer op mensen die het woord van God komen verkondigen. Oma is de bovendien beste en enige vriend van Elsa. Haar oma vertelt Elsa de prachtigste sprookjes en verhalen. Elsa vlucht in die verhalen waar iedereen anders is en waar niemand gewoon hoeft te zijn. Dan overlijdt oma. Ze laat een stapel brieven achter waarin ze zich verontschuldigt bij iedereen die ze heeft gekwetst. Gewapend met die brieven begint Elsa aan haar grootste avontuur. En leert ze de waarheid over sprookjes, koninkrijken en een oma zoals er maar een van was.

Onze mening: Wauw! Ik had hoge verwachtingen van dit verhaal voor ik er aan begon en deze werden meer dan ingelost tijdens het lezen, wat een prachtig verhaal is dit! Realiteit en fantasie worden perfect door elkaar gehaald maar toch blijft alles 1 geheel en blijft het als lezer mogelijk om het verhaal te volgen. Door deze mix leer je de verschillende personages beter kennen en leer je dat sprookjes meer levenslessen inhouden dan je zou vermoeden, althans de sprookjes van Elsa’s oma. Al is het geen saai boek dat je de les spelt, op een grappige manier kom je de boodschap te weten en daarnaast is er zeker plaats voor spanning en humor.

De schrijfstijl van Fredrik Backman vond ik in dit boek subliem, voor je het weet zit je met een glimlach op je gezicht omdat je het volledig begrijpt en het zelf niet beter verwoord zou kunnen hebben.

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt is zeker een van de betere boeken die ik dit jaar reeds gelezen heb en een aanrader voor iedereen!

Uitgeverij: Singel Uitgeverijen
Pagina’s: 400